niedziela, 23 grudnia 2012

Idealny bigos na święta, wg przepisu mojego męża

Każdy bigos jest inny. Dotychczas ideałem był ten mojej mamy. Ale stało się. Mój mąż doszedł do perfekcji w zestawieniu smaków. Do tego stopnia, że nawet córa go jadła. A nie znam drugiego dziecka, które jadło by bigos. Gorąco polecam!
I przy okazji, wszystkim czytelnikom mojego bloga, życzę smacznych świąt :)



Składniki:

- 1 kg kapusty kwaszonej,
- 2/3 główki białej kapusty,
- 1 kg żeberek,
- 5 sztuk dobrej kiełbasy śląskiej,
- 0,4 kg surowego boczku,
- 10 sztuk suszonych podgrzybków lub prawdziwków,
- można dodać ok. 10 sztuk pieczarek,
- 3 suszone śliwki,
- 3 łyżki powideł śliwkowych,
- 10 dag koncentratu pomidorowego,
- 1 duża cebula,
- 3 sztuki ziela angielskiego,
- 3 liście laurowe,
- 10 dag smalcu,
- można również dodać trochę karkówki i wołowiny,
- sól, pieprz, ostra papryka, majeranek, kulki jałowca.

Sposób wykonania:

Na patelni rozgrzewamy 3 łyżki smalcu, na którym z obu stron obsmażamy żeberka. Po krótkim czasie mięso podlewamy wodą i doprawiamy solą, majerankiem, ostrą papryką, kulkami jałowca i pieprzem. Pieczemy do miękkości - około 1,5 godziny.
Osobno kroimy kiełbasę w większą kostkę, cebulę siekamy, kroimy też boczek w kostkę. Wszystko razem podsmażamy na tłuszczu powstałym z żeberek przez około 20-30 minut. Jeśli decydujemy sie na dodanie innego mięsa, np. karkówki czy wołowiny, to również je smażymy do miękkości.
W tym czasie, na paru łyżkach smalcu, w dwóch osobnych garnkach, podsmażamy pokrojoną kapustę kwaszoną i posiekaną kapustę białą. Po krótkim czasie obie kapusty podlewamy wodą i podgotowujemy przez 15 minut. Następnie łączymy obie kapusty w jednym garnku, dodajemy wszystkie mięsa, powidła, koncentrat pomidorowy, podgotowane we wrzątku i pokrojone suszone grzybki oraz, jeśli mamy ochotę, podsmażone pieczarki doprawione solą i pieprzem. Dodajemy również liście laurowe i ziele angielskie, pokrojone w małe kawałki suszone śliwki i ewentualnie doprawiamy całość wg uznania.
Idealny bigos to taki, który kilka razy wystygnie i na nowo się go podgrzeje.


2 komentarze:

  1. domowy bigosik na święta musi być!
    Ciepłych i magicznych świąt w gronie najbliższych!

    OdpowiedzUsuń
  2. O! Nie jestem fanką bigosu, ale w tym roku muszę pogratulować mojej mamie. Zjadłam!
    Ciekawe czy i ten by mi wchodził ;)
    Wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...