wtorek, 19 czerwca 2012

Sądecki chleb wieloziarnisty z ziarnami 3 zbóż

Kolejny wypróbowany przeze mnie chleb, to sądecki chleb wieloziarnisty z ziarnami 3 zbóż, firmy "Chleb Polski". W skład mieszanki wchodzą: mąka pszenna typ 750, mąka żytnia typ 2000, łamane ziarno zbóż (żyta, pszenicy, owsa), słód żytni ciemny, sól. W przepisie na opakowaniu mieszanki mąk jest podane, by robić go na wodzie, którą równie dobrze można zastąpić kefirem lub maślanką. W smaku nie odczułam różnicy, ale ten na maślance ma ładniejszy zapach i ponoć dłużej jest świeży. Tego nie sprawdzałam, gdyż jem go na bieżąco. Polecam obie wersje.



Składniki:

- 500 g mieszanki mąk,
- 6 g drożdży instant lub 12 g świeżych rozpuszczonych w ciepłej wodzie,
- 340 ml wody lub maślanki o temperaturze 20-25°C.

Sposób wykonania:

Do miski wsypujemy mieszankę mąk, dodajemy drożdże i wlewamy wodę. Całość mieszamy na jednolitą masę przez około 10-15 minut. Odstawiamy w ciepłe miejsce, przykrywamy i czekamy aż wyrośnie około 30 minut. Ciasto wyjmujemy na oprószoną mąką deskę, wyrabiamy odpowiedni kształt i wkładamy do podłużnej formy (ok. 30 cm) wysmarowanej tłuszczem i posypanej mąką. Przykrywamy ściereczką i  ponownie odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 40 minut.
Nagrzewamy piekarnik do temperatury 210°C. Delikatnie zwilżamy chleb pędzelkiem i posypujemy np. słonecznikiem. Wkładamy ciasto na 10 minut do piekarnika, po czym skręcamy temperaturę na 180°C i pieczemy jeszcze przez 40 minut. Wyłączamy piekarnik, a chleb trzymamy w nim jeszcze przez 15 minut. Chleb wyjmujemy i smarujemy lekko wodą.



Przepis dodaję do akcji:

5 komentarzy:

  1. Takiego nie robiłam , a Twój wygląda pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierz mi, że ja jestem tymi chlebami zachwycona. Piekę je regularnie co dwa dni. Na razie każdy inny, ale zaraz mi się skończy wybór.

      Usuń
  2. Takie chleby przez siebie robione są o wiele smaczniejsze, niż te kupne. Mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie. Od momentu, jak zaczęłam piec, nie mogę sie przemóc, by kupić :)

      Usuń
  3. Faktycznie bardzo ciekawie napisane. Czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...